بدون دسته بندی

قلم نوری چیست و چه کاربردی دارد ؟

قلم نوری چیست و چه کاربردی دارد ؟

قلم نوری چیست و چه ویژگی دارد ؟

در این مقاله ما قصد داریم به شما ویژگی های انواع قلم نوری را برای شما عزیزان شرح دهیم.

معرفی قلم نوری 

قلم نوری یک ورودی است که همانند کیبورد عمل می کند ، فناوری به کار رفته در آن به این صورت است که نور برای تغییر داده ها و متن مورد استفاده

قرار می گیرد .

در واقع این قلم های نوری برای مانیتور های CRT طراحی شده است تا کاربران بتوانند با آن اطلاعات را تغییر و یا برجسته سازی نمایند .

روش کاری آن به این صورت است که زمانی که قلم نوری با صفحه نمایشگر برخورد کند پرتو الکترون اشعه کاتد قلم نوری را اسکن می کند و تغییرات 

روشنایی پیکسل های اطراف نقطه برخورد را تشخیص می دهد ، زمانی که این اتفاقات ایجاد شود اطلاعات به کامپیوتر منتقل می شود.

مانیتور های CRT یک بار تمام پیکسل های روی کل صفحه اسکن می کند ، به همین منظور کامپیتور زمان پیشبینی شده برای اسکن نقاط مختلف را بر

روی صفحه نمایش تشخیص می دهد به همین دلیل نقطه برخورد قلم نوری بر روی صفحه را می فهمد.

قلم نوری همانند موس عمل می کند با این تفاوت که بر روی صفحه نمایشگر حرکت می کند و دارای یک منبع نوری است که می توانید  به راحتی آن را

بر روی صفحه نمایشگر جابجا نمایید.

همچنین بخوانید از اطلاعاتی درباره مانیتور های LCD

شناخت قلم نوری

انواع قلم نوری

1- قلم‌های نوری سیم‌دار

2- قلم‌های نوری باتری‌دار

3- قلم طراحی

4- تبلت ها

5- قلم نوری LED

  1. قلم‌های نوری سیم‌دار

    قلم های نوری کاربرد بصری دارند که در بین کاربران محبوب می باشد. برای کاربر با آن تنها کافی است با آن به نقطه ای از صفحه اشاره نمایید.

در گذشته کاربران استفاده از موس و پد لمسی را به قلم نوری ترجیح می دادند و از آن کمتر استفاده می نمودن زیرا قلم های نوری قدیمی دارای سیم

بوده به همین دلیل دست و پا گیر تلقی می شدند.

  1. قلم‌های نوری باتری‌دار

    این قلم های نوری هنگام کار از خود اشعه ای تولید می کنند ، در طراحی این قلم های نوری همان طور که از نام آن مشخص است دارای باتری است که می توانید از آن برای مدت طولانی به صورت خودکار استفاده کنید .

کمپانی های سازنده با آگاهی از محدودیت قلم های نوری با سیم تصمیم به طراحی قلم های نوری باتری گرفتن تا کاربران بتوانند از آن ها به راحتی استفاده کنند .

برای آن که بتوانید از این قلم های نوری استفاده کنید می توانید با کمک CD های که همراه قلم نوری قرار دارد برنامه پشتیبانی را نصب کنید و به راحتی از آن استفاده کنید .

  1. قلم طراحی

    امروزه با پیشرفت دنیای انیمیشن طراحان نیاز دارند که طراح های خود را با جزئیات بالا طراحی کنند ، به همین دلیل طراحان از قلم نوری جهت ترسیم طرح های سه بعدی استفاده می کنند .

با قلم نوری طراحان می توانند تصمیم بگیرند که برای طراحی سه بعدی منبع نور در کدام قسمت باشد تا تاثیر نور بر مناطق اطراف دو چندان شود .

  1. تبلت‌ها

    قلم های نوری در اصل جهت ترسیم اشکال بر روی صفحه نمایشگر طراحی شده است .

برای آن که بخواهید با آن اشکال خود را ثبت نمایید باید به مانیتور نزدیک شوید که این کار باعث کمر درد و طراحی های بی کیفیت می شود.

به همین دلیل تبلت های طراحی شدن که دارای قلم نوری بودن تا کاربر بتواند با کمک آن ها طراحی انجام دهند.

با تولید تبلت ها طراحان می توانند بدون نیاز به سیستم طراحی خود را با جزئیات بالا انجام دهند.

  1. قلم نوری LED

    نوع دیگری از انواع قلم نوری است که هنگام فشرده ه‌شدن، رنگ‌های روشنی را تولید می‌کنند و قابلیت شارژ شدن نیز دارد.

کاربردهای قلم نوری

امروزه از انواع قلم نوری برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شوند. از جمله متداول‌ترین موارد مصرف این قلم‌ها در حوزه طراحی و خلق آثار گرافیکی

است. اما کاربرد این قلم‌ها به همین حوزه محدود نمی‌شود. بسیاری از اساتید برای مقاصد آموزشی از این قلم‌ها استفاده می‌کنند و این ابزار مدرن

می‌تواند جایگزین مناسبی برای گچ و تخته سیاه یا ماژیک و وایت برد باشد و اطلاعات درسی را روی صفحات نمایشگر دانشجویان وارد کند. 

همچنین از کاربرد این ابزار در حوزه‌ی معماری، آموزش‌های از راه دور و ثبت دیجیتالی نسخه نیز نمی‌توان غافل شد. در برخی اتوماسیون‌های اداری و

ثبت امضای الکترونیکی نیز از این قلم‌ها استفاده می‌شود. 

افراد حتی می‌توانند توسط این قلم‌ها دستخط خود را به شکل الکترونیکی در رایانه ثبت کنند. به طور کلی قلم‌های نوری این امکان را به مخاطب

می‌دهند که همچون زمانی که خودکار را بر روی کاغذ می‌کشد به همان آسانی بتواند روی صفحه نمایش مانیتور  نیز اطلاعاتی را وارد یا طرحی را

ترسیم کند.

مزایای استفاده از قلم نوری

  1. یک ابزار دقیق است. با این قلم می توانید با دقت بالا به نقطه های صفحه نمایشگر خود اشاره کنید ، با سرعت بالای که دارد به کاربر خود این امکان را می دهد تا هنگام طراحی با آن لذت ببرد.
  2. برای خلق آثار هنری کاربردی است. با آن می توانید خط های نرم ،طبیعی و صاف را طراحی نمایید.اما لازم به ذکر است که قلم های نوری نسبت به تبلت ها از دقت کمتری برخوردار می باشد .
  3. موجب کارایی فضای میزکار می‌شوند. قلم نوری برای افرادی که میز کار کوچکی دارند گزینه مناسبی است زیرا نیازی به فضا برای حرکت روی میز ندارد و می توانید بدون نیاز به پد موس از آن ها استفاده کنید .برای آن که بخواهید از آن استفاده کنید و جای مشخصی برای نگهداری از آن در نظر داشته باشید کافی است از گیره های مخصوص قلم نوری کنار مانیتور خود استفاده نمایید تا هم از گم شدن قلم خود جلوگیری کنید و هم از فضای میز خود بهترین استفاده را ببرید.

معایب استفاده از قلم نوری

  1. پوزیشن سختی را برای استفاده توسط کاربر ایجاد می‌کنند.قلم نوری همانند مداد عمل می کند به همین منظور طراح و کاربر برای استفاده از آن باید در پوزیشن خاصی نسبت به مانیتور خود قرار بگیرند تا بتوانند به مانیتور سیستم خود تسلط کافی را داشته باشند.

البته بعضی از کاربران بعد از کار طولانی مدت در پوزیشن خاص در پشت خود احساس درد و خستگی دارند که برای بعضی از کاربران استفاده از قلم نوری بسیار خسته کننده و سخت می باشد.

  1. برای استفاده از قلم‌های نوری به مانیتورهای تخصصی نیاز است. بعضی از کاربران تصور می کنند که می تواند از قلم نوری بر روی انواع مانیتور ها استفاده کنند اما باید گفت این تصور غلط است و باید حتما از مانیتور مخصوص استفاده نمایید.

برای استفاده از انواع قلم نوری باید از مانیتور هایی استفاده شود که پرتوهای الکترونی قلم نوری را تشخیص  دهد که مانیتور های CRT از این قابلیت بهره می برند ، تهیه این مانیتور ها نسبت به تبلت ها بسیار سخت و دست و پاگیر می باشد.

  1. برای استفاده‌ی عمومی ناکارآمد است. قلم‌های نوری برای فعالیت‌های تخصصی به کار می‌روند اما رایانه‌های عمومیِ رومیزی توسط رابط‌های دیگر کاربرد بهتری برای استفاده عمومی دارند. 

استفاده از موس ها در سایز های استاندارد و کیبورد و صفحه لمسی به نسبت از قلم نوری راحت تر است زیرا زمانی که کاربر از آن استفاده می نمایید فشار فیزیکی کمتری را تحمل می کنند .

برای آن که بخواهید یک قلم نوری تهیه نمایید باید متحمل هزینه بالای شوید .

تفاوت قلم نوری و موس

در واقع موس یک دستگاه محبوب برای نشانگر و کنترل گر می باشد .

در طراحی آن از یک جعبه کوچکی استفاده شده است که ابعاد آن مطابق با کف دست کاربران طراحی شده است ،در زیر آن یک توپ گرد قرار دارد که با کمک آن حرکت می کند.

در صورتی که دکمه های روی موس را فشار دهید سیگنال های به cpu سیستم منتقل می شود .

در صورتی که بخواهید می توانید آن را با قیمت پایین تهیه نمایید و کار با آن جهت شناسایی مکان نسبت به کیبورد سریع تر می باشد.

قلم نوری مانند دستگاه نشانگر موس عمل می کند که می توانید بخشی از صفحه یا طراحی خود را با کمک آن انتخاب نمایید.

در طراحی آن از یک سلول نوری استفاده شده است که در درون آن یک لوله کوچک قرار دارد که با حساسیت نوری که دارد کار می نماید.

شما کاربران عزیز می توانید با فشار آوردن به قلم نوری خود خطوط با ضخامت زیاد یا کم ایجاد نمایید ، اما با موس نمی توانید خطوط ضخیم طراحی

نمایید و همین موضوع باعث پایین آمدن سرعت طراحی می شود .

لازم بذکر است که کار با یک موس راحت تر از استفاده از موس می باشد زیرا دقت و سرعت بالاتری دارد.

تفاوت قلم های نوری نمایشگردار و بدون نمایشگر

قلم های نوری به دو دسته با صفحه نمایشگر و بدون صفحه نمایشگر تقسیم می شوند .

صفحه نمایشگر دار این امکان را به کاربر خود می دهد که تصویر داخل کامپیوتر را با جزئیات و با کیفیت بالا مشاهده نمایید.

استفاده از قلم نوری صفحه نمایش دار باعث می شود که بتوانید حرکت دست خود و صفحه نمایش را به طور همزمان مشاهده نمایید و روی کارتان مسلط باشد .

قلم نوری بدون صفحه نمایشگر دارای یک پد است که می توانید آن را به مانیتور خود متصل کنید ولی باعث می شود کاربر نتواند همزمان به حرکت دست خود و مانیتور سیستم نگاه کند.

کار با این نوع قلم نوری سخت تر است ولی از نظر حمل و جابه جایی راحت تر می توانید آن را جابجا نمایید.

چگونه یک قلم نوری مناسب تهیه نماییم؟

  1. چند نکته مهم و کاربردی را باید قبل از تهیه قلم نوری در نظر داشته باشید .

– حساسیت به فشار :عموما قلم های نوری به فشاری که به آنها وارد می شود حساس می باشند زیرا با میزان فشاری که با آن وارد می شود خط

های با ضخامت متفاوت ایجاد می شود. برای قلم های نوری حساسیت به فشار های متفاوت در نظر گرفته شده است که با توجه به آن می توانید قلم خود را تهیه نمایید.

– حساسیت به زاویه: با توجه به تغییر زاویه قلم تنالیه رنگ و ضخامت خطوط نیز تغییر می کند که باید این ویژگی را نیز در نظر داشته باشید .

– وضوح: رزولوشن در واقع تعداد خطوط فعال در هر واحد است که می توانید آن را با LPI بسنجید .

در صورتی که این اعداد بیشتر باشد خطوط نرم تر و واضح تری را نمایش میدهد و در صورتی که تعداد LPI کم تر باشد خطوط به صورت پله پله نمایش داده می شود .

– ابعاد سطح فعال: توجه داشته باشید که باید سطح فعال آن با مساحت سطح نمایشگر تناسب داشته باشد .

در صورتی که سطح فعال آن کمتر از مساحت نمایشگر باشد سرعت نشانگر آن بالا تر می شود و در صورتی که سطح فعال بیشتر از مساحت نمایشگر باشد سرعت نشانگر کم می شود.

– کلیدهای میانبر:با استفاده از این کلید ها می توانید با سرعت بالاتری کار های خود را انجام دهید و یکی از این ویژگی های آن خصوصی سازی است که می توانید قبل از خرید قلم نوری خود به این کلید ها اهمیت دهید.

– نرخ پاسخگویی: یکی از مهم ترین ویژگی های یک قلم نوری سرعت پاسخگویی آن می باشد زیرا در صورا ی سرعت پاسخگویی کم باشد خط

کمی  بر روی نمایشگر کشیده می شود .نرخ پاسخگویی را می توانید زمانی که قلم بر روی پد می باشد شناسایی نمایید، در صورت تاخیر و DELAY باعث طراحی بی کیفیت می شود.

  1. باید قبل از تهیه قلم نوری هدف خود را شناسایی کنید.

 برای کاربرانی که نیاز به طراحی پارچه و یا پارچه دارند باید از قلم های استفاده کنند که دارای پد کوچکی می باشند زیرا این نوع طراحی نیازی به رزولوشن بالا ، حساسیت به  زاویه و فشار ندارد.

 برای یادداشت‌برداری دیجیتال، ثبت نسخه و آموزش آنلاین، داشتن ویژگی رزولوشن یا وضوح بالا برای قلم‌های نوری کاربردی است و وجود حساسیت به فشار و حساسیت به زاویه ضروری نیست. 

در قسمت بالا گفتیم که برای سهولت در کار از پد های کوچک استفاده نمایید اما در صورتی که بخواهید با آن طراحی حرفه ای انجام دهید باید رزولوشن ، حساسیت به زاویه و مساحت لد قلم را نسبت به مساحت نمایشگر در نظر بفرمایید.

3.توجه به هزینه های متفاوت های متفاوت . قلم های نوری با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه شده است لازم است در نظر داشته باشید که آیا

قلمی که با هزینه پایین تهیه می نمایید دارای حساسیت به فشار  ، به زاویه و رزولوشن بالا دارد یا خیز ، در صورتی که قلم بتواند تمام نیاز های شما را

پاسخگو باشد دیگر نیازی به تهیه قلم گران قیمت نمی باشد.

بهترین قلم نوری

بهترین قلم نوری سال 2020

امروزه در بازار انواع قلم نوری متفاوت عرضه شده است که بهترین قلم نوری که در سال 2020 طراحی شده است Wacom Intuos Pro می باشد .

در طراحی این تبلت از سه سایز استفاده شده است، که دارای حساسیت به فشار 8192 LPI  می باشد .

در طراحی آن ها از باتری استفاده نشده است به همین منظور نیازی به شارژ و باتری ندارد ، این تبلت از ویندوز 7 و سیستم عامل Mac 10.10 پشتیبانی می کند .

دارای پورت های اتصالی USB2.0 و  بلوتوث می باشد که می توانید تلفن های همراه و سیستم های بزرگ را به آن بدون محدودیت متصل نمایید.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این تبلت منوی رادیکال ، کلید های میانبر قابل تنظیم و مولتی تاچ و… می باشد .

بهترین برندهای قلم نوری در ایران

در این بخش سه مدل از بهترین انواع قلم نوری که در بین کاربران محبوب می باشد را برای شما شرح می دهیم.

  1. قلم نوری x pen مدل Deco Pro: در این مدل میزان حساسیت به فشار برابر با 8192 می باشد ، رزولوشن آن برابر با 5080 و سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر با 200>= است و برای آن 8 کلید میانبر استفاده شده است این قلم را می توانید به گوشی های اندروید ،IOS متصل کنید ، از این قلم به دلیل سطح فعال 5*9 INCH می توانید در طراحی خود استفاده نمایید.
  1. قلم نوری اینتوس پرو مدیوم و کام (Wacom Intuos Pro Medium):در سه سایز طراحی شده است که اندازه صفحه های فعال آن برابر با A4.A5.A6 می باشد ،دارای دو پورت اتصالی بلوتوثی و کابل می باشد .

در صورتی که باتری آن شارژ شده باشد کی توانی بدون اتصال از آن 3 تا 4 ساعت از آن استفاده نمایید.

دارای تشخیص 60 درجه ، دارای 8 هشت دکمه برنامه ریزی ، سازگار با سیستم عامل 7 ویندوز و مک OS X 10.10 می باشد

  1. قلم نوری هیویون مدل INSPIRON Q11K: 

برای استفاده از آن می توانید از کابل و یا شارژ استفاده کنید در صورتی که آن را 7 ساعت به شارژ نمایید  می توانید از آن 40 ساعت به صورت مداوم استفاده نمایید.

رزولوشن این قلم برابر با 5080 و حساسیت به فشار آن برابر با 8192  می باشد .

سطح فعال آن 11 اینچ است و برای آن 8 کلید میانبر طراحی شده که می توانید با استفاده از آن ها طراحی دیجیتال انجام دهید .

همچنین اگر قصد خرید ماشین های اداری را دارید می توانید به سایت مهام پرینت مراجعه نمایید.