بدون دسته بندی

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه صنعت چاپ در ایران از گذشته تا به امروز به عنوان مخترع چاپ از گوتنبرگ یاد می شود .

جالب است بدانید که صنعت چاپ از قرن های گذشته در زندگی بشر وجود داشته است به طور مثال نقاشی های انسان های اولیه که نشان از این تاریخچه دارد که به هزاران سال قبل از میلاد بر می گردد.

ولیکن تاریخچه ی چاپ در کشور ایران داستان های متفاوتی دارد که در ادامه مطلب در مورد آن توضیحات کاملتری  داده می شود .

همچنین بخوانید از معرفی انواع تکنولوژی پرینترها از قدیم تا به امروز

نخستین دستگاه چاپ

 

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم اولین دستگاه چاپ توسط شخصی به نام یوهانس گوتنبرگ اختراع شده است.

نخستین دستگاه چاپ که توسط این شخص اختراع شده بود دارای هزینه های بالایی بود به همین علت ثروتمندان تنها می توانستند از آن استفاده کنند

لازم به ذکر است که بدانید بیست سال بعد از اختراع اولین دستگاه چاپ , این فناوری در پاریس ، ونیز و فلورانس نیز رواج پیدا کرد و تقریبا سیصد سال بعد از آن روش چاپ سنگی یا لیتوگرافی اختراع شد.

اولین چاپخانه در ایران

 

تاریخچه صنعت چاپ در ایران برمیگردد به دوران صفویان و کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان که با آن دعاها و ذکرهای مسیحی را چاپ کردند .

ارامنه حدود 30 سال بعد از مهاجرت به جلفای اصفهان چاپخانه ای در این شهر احداث کردند.

رواج این صنعت در ایران در دوران حکومت عهدی عباس میرزای نایب السلطنه است .

عباس میرزا به دلیل محل حکومتش که در تبریز مستقر شده بود و همچنین به حکومت عثمانی نزدیک بود به همین علت با بعضی صنایع در آن سرزمین آشنا شد .

عباس میرزا برای آموزش سپاه شکست خورده و جبران عقب ماندگی‌های آن زمان، پی‌گیر چاپخانه‌ای برای نشر روزنامه و کتاب‌های مفید بود. عباس میرزا، بنای نخستین چاپخانه در ایران که به ‌زبان فارسی و با روش چاپ سربی، به نشر کتاب می‌پرداخت را گذاشت.

روش چاپ سربی، دارای اشکالاتی بود که راه را برای چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی کیفیت خوبی نداشتند و حروف را کمرنگ و اشتباه چاپ می‌کردند. این عیوب هنگامی که، نسخه چاپی در کنار نسخه دست نویس و نستعلیق قرار می‌گرفت خود را بیشتر نشان می‌داد. به همین دلیل اغلب مردم، نسخه‌های دست نویس را انتخاب می‌کردند.

تاسیس اولین چاپخانه در ایران

تاریخچه چاپ در ایران

 

همانطور که گفتیم اولین چاپخانه در شهر تبریز تاسیس شد که 90 سال بعد از تاسیس آن نوه حاج زین العابدین از اروپا ماشین های چاپ را خرید و وارد ایران شهر تبریز کرد.

اولین کتاب چاپ شده در ایران

 

اولین کتاب چاپ شده در ایران، در شهر تبریز به چاپ رسید. این کتاب که رساله جهادیه نام داشت، به کوشش میرزا زین العابدین تبریزی که به نام پدر چاپ نیز شناخته می‌شود به چاپ رسید.

اولین کتاب که در ایران چاپ شد در شهر تبریز بود که کتاب رساله جهادیه نام داشت و میرزا زین العابدین تبریزی به نام پدر چاپ ایران شناخته شد.

صنعت چاپ تصویری در چه دوره ای وارد ایران شد؟

صنعت چاپ تصویری مربوط به دوره محمد شاه می شود و جالب است بدانید کتاب لیلی و مجنون اولین کتاب معروف و شناخته شده ای است که با تصویر چاپ شد و کتاب بعد از آن دیوان فضولی بغدادی است که در سال 1264 با بیست تصویر به چاپ رسیده است.

روز ملی صنعت چاپ

لازم به ذکر است که بدانید بیش از ده سال است که روز 11 شهریور در تقویم رسمی کشور روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده است.

این روز در تقویم یادآور هنرمندان و بزرگانی است که در طی سالهای پیشین برای پیشرفت این صنعت و فناوری تلاش بسیاری کرده اند که اگر تلاش های این هنرمندان نبود دانش و هنر در این کشور رشد نمی کرد و دیگر خبری از تکنولوژی های امروزی در جامعه نبود.

برای خرید ماشین های اداری می توانید به سایت مهام پرینت مراجعه نمایید.