بدون دسته بندی

مشکلات رایج دستگاه کپی

مشکلات رایج دستگاه کپی

 

مشکلات دستگاه کپی

ما در این مقاله می خواهیم به شما روش های تعمیر دستگاه کپی را آموزش دهیم. امروزه در طراحی دستگاه های کپی همانند دیگر دستگاه ها تغییر و تحولاتی به وجود آمده است.

دستگاه های کپی یکی از وسایل ضروری شرکت ها ، سازمان ها و مدارس می باشد .

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام کار کردن با دستگاه کپی دستگاه دچار مشکلاتی شده است ، ما در این مقاله می خواهیم به شما روش های تعمیر دستگاه کپی را آموزش دهیم.

انواع خرابی دستگاه کپی

امروزه کمپانی های سازنده ماشین های اداری دست به تولید دستگاه های کپی زده اند که در صورت خرابی دستگاه ها باید از روش های متفاوت تعمیر استفاده نمایید .

اما یک سری از خرابی ها در بین همه دستگاه ها مشترک می باشد مانند:

  • گیر کردن کاغذ درون دستگاه
  • چاپ خط‌ های اضافی بر روی کاغذ
  • مچاله شدن کاغذ هنگام چاپ
  • کپی تیره یا بسیار روشن
  • خرابی‌های کارتریج
  • پدیدار شدن لکه‌هایی روی کاغذ
  • عدم کپی گرفتن دستگاه
  • آسیب دیدن دستگاه کپی

انواع خرابی دستگاه کپی

– گیر کردن کاغذ درون دستگاه

گیر کردن کاغذ داخل دستگاه یکی از رایج ترین خرابی های دستگاه است که برای آن اتفاق می افتد درصورتی که با کاغذ جمع شده داخل دستگاه رو به رو شدید درب آن را باز کنید و کاغذ را از دستگاه خارج نمایید .

علت قرار گیری کاغذ داخل دستگاه می تواند ناسازگاری ابعاد کاغذ با دستگاه ،تغییر برنامه های دستگاه ، جای گیری غلط کاغذ در سینی دستگاه و یا بر اثر گرد و غبار داخل دستگاه کاغذ داخل آن مچاله می شود .

در صورتی که کاغذ داخل دستگاه گیر کرد ابتدا دستگاه را خاموش نمایید

و سپس درب دستگاه را باز نموده با احتیاط کاغذ را از آن خارج نمایید و سپس مجددا برنامه های چاپی دستگاه را چک نمایید و سپس مجددا فعالیت خود را ادامه دهید .

اما در صورتی که مجددا کاغذ داخل دستگاه گیر نمود بهتر است از متخصص خاص کمک بفرمایید.

–  چاپ خط‌ های اضافی روی کاغذ

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام چاپ اسناد بر روی کاغذ خود لکه های سیاه و یا خط های عمودی و افقی مشاهده کنید .

این به این معنا است که یا بر روی شیشه اسکنر دستگاه ، خرابی قطعات درام و یا وجود مواد خارجی بر روی شیشه اسکنر مانند لکه جوهر .

قبل از هر کاری ابتدا سطح شیشه اسکنر دستگاه خود را تمیز کنید و سپس مجددا اسناد خود را چاپ کنید در صورت مشاهده اسناد با خط های اضافی از متخصص خاص تقاضا نمایید تا دستگاه شما را بررسی نمایید و متخصص برای شما قطعات را تعویض و یا تعمیر می کند .

توجه داشته باشید که حتما از متخصص خاص کمک بگیرید زیرا در صورت تشخیص اشتباه امکان دارد دیگر اجزای دستگاه خراب شود و کاربر متحمل هزینه زیادی شود.

– خرابی‌های کارتریج

در صورتی که با اسناد کمرنگ و به شدت پر رنگ روبه رو شده اید این به این معنا است که کارتریج دستگاه دچار مشکل شده است.

ابتدا کارتریج را از دستگاه خارج نموده و آن را بررسی نمایید در صورتی که جوهر یا تونر آن تمام شده باشد می توانید از متخصص بخواهید که آن را برای شما شارژ نماید.

اما در صورتی که تونر آن تمام نشده باشد امکان دارد کارتریج کثیف شده باشد بهتر است آن را با یک دستمال تمیز و بدون پرز تمیز کرده و در دستگاه جایگذاری نمود ولی اگر باز دستگاه اسناد بی کیفیت را چاپ نمود حتما از متخصص خاص کمک بگیرد تا آن را تعمیر نماید .

همچنین بخوانید از ۱۰ راه برای کاهش هزینه‌های چاپ در سازمان‌ها و شرکت‌ها

– مچاله شدن کاغذ

گاهی دستگاه کاغذ را مچاله می کند که این مشکل برای کاربرانی که با دستگاه کپی زیاد سر و کار دارند مشکل به شدت دردسر ساز می باشد .

این اتفاق امکان دارد به دلیل نقص در روند کاری غلطک های خروجی دستگاه باشد و یا رطوبت محیط داخلی دستگاه ، بهتر است اول رطوبت موجود در دستگاه را از بین ببرید و غلطک ها را تعویض نماید در صورتی که هنوز بازهم دستگاه کاغذ مچاله خارج نمود باید برای آن فکر چاره نمود.

– کپی تیره یا بسیار روشن

بعضی از کاربران تصور می کنند که تمام برنامه های تنظیماتی دستگاه کپی خود را می داند ولی در صورتی که چگالی دستگاه را دستکاری نمایید با اسناد بسیار تیره و یا بسیار روشن روبه رو می شوید.

در صورتی که با این اسناد روبه رو شدید باید چگالی دستگاه را تنظیم نمایید سپس مجددا اسناد خود را چاپ نمایید اما اگر باز هم با اسناد تیره یا روشن روبه رو شدید این به این معنا است که عمر درام دستگاه پایان یافته است و برای همین تونر به درستی سر جای خود قرار نمی گیرد .

یکی دیگر از علت های این اتفاق کمبود تونر در کارتریج می باشد که باید آن را شارژ یا تعویض نمایید.

– پدیدار شدن لکه‌هایی روی کاغذ

 در مرحله اول چند سند را چاپ نمایید اگر لکه ها فقط در یک جای مشخص پدیدار شدن نشان دهنده آن است که شیشه اسکن دستگاه دارای مشکلی است.

ابتدا شیشه آن را تمیز نمایید و بار دیگر کپی بگیرید اگر همچنان بر روی اسناد لکه ای را مشاهده نمودند نشانه خرابی درام دستگاه است که نمی تواند جوهر یا تونر را به درستی کنترل نماید .

البته دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد مانند :(1- وجود چند لکه بر روی بستر کاغذ  2- فیدر خودکار سند کامل پایین نیامده باشد 3-تراکم را بر روی بسیار تیره تنظیم شده باشد و…)

– کپی نگرفتن دستگاه

برای بسیاری از کاربران پیش آمده است که دستگاه کپی اسناد را کپی نمی کند و تصور می کنند که شاید کاغذ را بعد داخل دستگاه قرار دادن و یا کارتریج دستگاه دچار نقص شده است .

در مرحله اول باید دستورات چاپی دستگاه را چک نمایید در صورتی که دستورات چاپی به درستی وارد شده باشد و سپس دستگاه اسناد را چاپ نکرد باید از یک متخصص درخواست نمایید تا دستگاه شما را تعمیر نماید .

– آسیب دیدن دستگاه کپی

دستگاه های کپی شاید دارای بدنه مقاوم در برابر آسیب های احتمالی باشد ولی در برابر مایعات آسیب پذیر می باشد در صورت که بر روی دستگاه مایعات ریخته شد و یا نوسانات برق اتفاق افتاد ، می توانید برای تعمیر دستگاه کپی به یک متخصص خاص مراجعه کنید. شرح وقایع را برای آن بدهید تا متخصص بتواند به درستی دستگاه را تعمیر کند.