نام دیگر دستگاه های نوبت دهی ،سامانه نوبت دهی و سیستم مدیریت صف نیز می باشد .
این دستگاه جزء یکی از اختراعات مفید در جامعه است زیرا با استفاده از آن می توانید صف های فیزیکی و سنتی را به صورت کامل حذف نمایید و صف ها را به صورت مجازی و پیشرفته کنترل نمایید.
از این دستگاه می توانید جهت کنترل نمودن صفحه ها استفاده کنید و کاربر می توانید در موقعیت مکانی متفاوت در صف نوبت خود را حذف نمایید.
در گذشته افراد برای آن که بخواهند کارهای بانکی ، گردشگری ، پزشکی خود را انجام دهند مجبور بودن ساعت ها در صف های طولانی منتظر باشند ،
با اختراع دستگاه های نوبت دهی افرا می توانستند همزمان در صف باشند و به دیگر کار های خود رسیدگی نمایند .
از این دستگاه عموما در دفاتر خدمات گردشگری ، مراکز درمان ، بانک ها و پلیس+10 استفاده می شود .
ابتدا صف ها به گفته مورخان در ابتدا باری برای گرفتن گوشت تازه از شکارچیان تشکیل شده است .
بعد از گذشت چند سال صف ها به صورت سازمان یافته تری تشکیل شده است.
روش کاری آن به این گونه است که افراد با زدن دکمه دستگاه نوبت دهی میتوانند نوع نوبت خود را انتخاب نمایند .
پس از ثبت نوبت دستگاه به کاربر نوع صف ، تعداد افراد حاضر در صف و مدت زمان تقریبی انتظار در صف را به کاربر نمایش می دهد تا بتواند برای وقت خود برنامه ریزی نماید.
این دستگاه دارای صفحه کلیدی است که کاربر می توانید با استفاده از آن پذیرش نفر بعدی را به سیستم اعلام کند .
سیستم کنترل مرکزی برای پردازش شماره نوبت مشتری در صف را به شکل های زیر اعلام میکند :
1- شماره نوبت مشتری بر روی نمایشگر های بالای باجه کاربر چشمک میزند.
2- اعلام شماره نوبت دهی توسط دستگاه های سیستم صوتی
3- با استفاده از صفحه نمایشگر اصلی که دارد شماره نوبت و شماره باجه جهت مراجعه را نمایش داده میشود.
4- مشتری به باجه مرتبط مراجعه کرده و خدمات خود را طلب میکند.
1- آرامش مشتری پس از مراجعه
2- افزایش سرعت و دقت متصدیان باجه
3- ارائه گزارش از خدمات ارائه شده
4- گزارش از نوع عملکرد متصدیان باجه
5- مدیریت زمان و جلوگیری از اتلاف وقت
6- ارائه خدمات در محیط های با نظم و آرامش
7- ارائه بهترین سرویس به مراجعه کنندگان
از آن می توانید به صورت کابلی ، بی سیم ؛ رایانه و یا بدون رایانه از آن استفاده نمایید.
از این دستگاه می توانید در محیط نانوایی نیز استفاده کنید در بعضی از نانوایی ها از آن استفاده می کند که برای مدیریت صف از آن استفاده می کنند .
همچنین بخوانید از دستگاه حضور و غیاب
امروزه به دلیل همه گیر شدن استفاده از گوشی های همراه ، کاربران از تکنولوژی های متفاوتی جهت دریافت خدمات استفاده می کنند .
یکی از اپلیکیشن های که کاربران از آن استفاده می کنند نوبت دهی پیامکی است.
با استفاده از این برنامه کاربران می توانند در هر نقطه ای که هستند نوبت خود را ثبت نمایند و دیگر نیازی نیست کاربر به صورت حضوری مراجعه کند و
در صورت نزدیک شدن نوبت مشتری کاربر می تواند نوبت مشتری را به آن یادآوری کند.
از این نوع نوبت دهی ابتدا در مراکز درمانی استفاده شد تا از اتلاف وقت و بی حوصلگی مراجعه کنندگان جلوگیری شود.
یکی از پیشرفته ترین نوع نوبت دهی در سیستم مدیریت استفاده از نوبت دهی اینترنتی است . امروزه اپلیکیشن های هستند که با استفاده از اینترنت
کار نوبت دهی را انجام می دهد و دیگر نیازی نمی باشد مشتری برای دریافت نوبت خود به صورت حضوری به مرکز مراجعه کند ، افراد می توانند تنها با
زدن چند دکمه نوبت خود را در سامانه زمان مراجعه خود را ثبت کنند.
استفاده از این نوع سیستم نوبت دهی بسیار آسان است ولی در صورتی که بخواهید به صورت فیزیکی نوبت دهی را انجام دهید نیاز به کلی کابل کشی و تجهیزات است .
استفاده از این نوبت دهی باعث می شود مشتری بتواند طی 24 ساعت نوبت خود را ثبت کند و باعث رونق کسب و کار می شود .
بعضی از کاربران تصور می کنند که برای ثبت نوبت خود نیاز به دانش فنی خاص می باشد ولی این طور نیست شما می توانید بدون دانش فنی از آن استفاده نمایید.
یکی از ویژگی های مهم نوبت دهی اینترنتی این است دیگر نیازی به یک دفتر فنی بزرگ و تعداد زیادی پرسنل نمی باشد ، تنها با یک کاربر می توانید زمان مراجعه مشتری ها را مشاهده نمایید .
مشتری ها می توانند به راحتی با استفاده از این سامانه نوبت خود را ثبت کنند و برای بقیه روز خود برنامه ریزی کنند .
نوبت دهی اینترنتی نیز باعث می شود کاربران بتوانند تصمیمات هوشمندانه ای را برای طول روز مجموعه خود بگیرند و هماهنگی های لازم را انجام دهند .
شاید تصور کنید که دستگاه های نوبت دهی تنها برای یک قشر خاص طراحی شده است اما این طور نیست از آن ها می توانید از مراکز درمان تا حتی آرایشگاه ها جهت نوبت دهی به مشتری خود استفاده کنید.
این دستگاه ها بدون نیاز به سیم و به صورت وایرلس کار به شبکه متصل می شود .
تجهیزات مربوط به دستگاه نوبت دهی بدون سیم:
ابتدا باید در صورت داشتن نرم افزار مشخص آن را بر روی سیستم خود نصب نمایید و سپس می توانید دستگاه نوبت دهی را با صفحه کلید فراخوان ، نمایشگر باجه و نمایشگر مرکزی متصل نمایید.
با کمک مبدل وایرلس که دارد سیستم نوبت دهی با سرور ارتباط برقرار می کند.
برای مبدل دستگاه از یک آنتن استفاده شده است که می توانید با استفاده از آن اطلاعات را دریافت و ارسال کنید .
این مدل دستگاه نوبت دهی به دو صورت مستقل از نرم افزار و بدون نیاز به کامپیوتر و همچنین وابسته به نرم افزار طراحی شده است .
تفاوت این دو مدل همان طور که مشخص است ، در صورت وابسته به نرم افزار باید یک سیستم دائم روشن باشد ولی در مدل مستقل از نرم افزار نیازی به سیستم ندارد.
از مهم ترین ویژگی که دستگاه های نوبت دهی وایرلس دارد این است که در هزینه های مربوط به کابل کشی و داکت صرفه جویی می شود و دیگر نگران نصب و هزینه نگهداری آن نباشید .
اگر قصد خرید ماشین های اداری را دارید می توانید به سایت مهام پرینت مراجعه کنید.