بدون دسته بندی

استارلینک و اینترنت ماهواره‌ ای چیست؟

استارلینک و اینترنت ماهواره‌ ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای

چندین سال است که آوازه اینترنت ماهواره ای به گوش مردم رسیده است که بسیاری از مردم تصور می کنند با استفاده از اینترنت ماهواره ای بدون نیاز به فیلتر شکن و بدون نگرانی از سرعت پایین اینترنت به دنیای وب راه پیدا کنند.به گفته بعضی از کاربران هزینه اتصال به اینترنت ماهواره ای به شدت بالا می باشد و حتی ایران اجازه دسترسی به اینترنت ماهواره ای را نمی دهد ، حال ما در این مقاله می خواهیم شما را با اینترنت ماهواره ای آشنا نموده و این ابهامات را برطرف سازیم با ما همراه باشید .

آشنایی با اینترنت ماهواره‌‌ای

اینترنت ماهواره ای به این صورت است که ماهواره به دیش بدون کابل متصل می شود .برای آن که بخواهید به اینترنت دسترسی داشته باشید باید دیش های کوچک مخصوص اینترنت ماهواره ای را تهیه نمایید تا بتواند سیگنال ها و داده ها را تبادل نماید .

اوایل قرن بیستم تشکیلات نظامی کشور آمریکا از آن استفاده نمود و بعد از آن کمپانی مایکروسافت به صورت جدی برای عملی نمودن این پروژه علمی دست به کارشد اما با شکست روبرو شد .اما دیگر کمپانی ها دست از تلاش خود نکشیدن تا اینکه در سال 2012 دو شرکت و یاهست (ViaSat) و یوزنت (HughesNet) توانستد این پروژه را عملی سازند .

در حال حاضر همچنان این دو شرکت بزرگترین ارائه دهندگان این خدمت می باشند که در حال حاضر میلیون ها کاربر در آمریکا دارند .

جهت خرید تجهیزات شبکه به سایت مهام پرینت مراجعه کنید.

اینترنت ماهواره ای

مزایا و معایب اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره ای دارای مزایای بالاتری نسبت به اینترنت های کابلی می باشد که عبارت است از:

  • برای استفاده از آن نیازی به خط تلفن ندارید .
  • دارای سرعت بالاتری نسبت به اینترنت کابلی می باشد.
  • دارای پهنای باند وسیعی است که هزارن کاربران می توانند بدون کم شدن سرعت و کیفیت اینترنت از آن استفاده نمایند.
  • از امنیت بالایی برخوردار می باشد به گونه ای که هک نمودن داده ها و انداختن پارازیت بر روی آن غیر ممکن می باشد .
  • محیط وسیعی را پوشش می دهد.
  • با آن استفاده از آن می توانید از GPS در محیط های محروم و دور افتاده استفاده نمایید.

در کنار حسن هایی که اینترنت ماهواره ای دارد معایبی نیز دارد به طور مثال:

  • با توجه به سرعت بسیار بالایی که اینترنت ماهواره‌ای دارد؛ در مقایسه با اینترنت فیبر نوری از نظر سرعت انتقال داده ها  امتیاز کمتری دریافت می کند .
  • از نظر دسترسی به اینترنت ماهواره ای در مناطق جغرافیایی خاص مانند:  جنگل‌های انبوه ،کوه ها و… امکان دارد دچار اختلال شود.
  •  در شرایط آب و هوایی غیر مطلوب مانند : برف سنگین ، باران سنگین و وزش باد شدید اینترنت ماهواره‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.
  • نسبت هزینه تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای برای اتصال کاربران به آن  بیشتر از اینترنت معمولی می باشد.
  •  قرار دادن هزاران ماهواره اینترنتی در جو زمین برای برقراری  اتصال ، می‌تواند خطر جدی برای آیندگان زمین محسوب شود.

استارلینگ چیست؟

بعضی از کاربران استارینگ را با اینترنت ماهواره ای اشتباه می گیرند ، استارلینک نام پروژه کمپانی اسپیس ایکس می باشد.

بعد از معرفی نسل‌های اولیه اینترنت ماهواره‌ای کاربران با مشکلاتی مانند: سرعت نه چندان بالا، تاخیر در ارسال سیگنال‌ها، عدم پوشش تمام  نقاط و… روبه رو شدن، همین امر باعث شد که بسیاری از کمپانی ها به دنبال راه حل های جدید تری باشند تا بتوانند این نقص ها را بهبود ببخشند و یا از بین ببرند.

کمپانی اسپیس ایکس((SPACEX به مدیریت ثروتمندترین کارآفرین جهان آقای ایلان ماسک با پروژه استارلینک خود از دیگر کمپانی ها پیشی بگیرد و توجهات زیادی را به خود جلب نماید .این کمپانی در سال 2018 اولین ماهواره starlink خود را به فضا پرتاب نمود و در حال حاضر 1800 ماهواره را در فضا جهت تکمیل پروژه های خود مستقر کرده است .به گفته کمپانی spacex جهت پوشش دهی تمام نقاط جهان تعداد این ماهواره ها به 12 هزار عدد برسد و حتی در صورت موافقت فدرال آمریکا به 42 هزار عدد برسد ، زیرا هر چقدر تعداد ماهواره های اینترنتی زیاد باشد مناطق بیشتری را پوشش می دهد .

در حال حاضر خدمات starlink در کشور های کانادا ، بریتانیا و ایالات متحده ارائه می شود .

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به دلیل مزایای که نسبت به دیگر رقبای خود دارد باعث شهرت آن شده است .

مزایای استارلینک

  • ماهواره های Starlink قابلیت پوشش سراسری جهان را دارند و به منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌ شوند.
  • دارای ماهواره های زیادی می باشد که در نتیجه پهنای باند وسیع را پوشش می دهد .
  • دارای سرعت بالاتر و تاخیر کمتری در انتقال داده ها  در مقایسه با دیگر اینترنت‌های غیر کابلی دارد.

 استارلینک چگونه عمل می‌کند؟

جهت استفاده از اینترنت ماهواره ای توسط استارلینک نیاز به سه دستگاه مختلف می باشد.

  • ISP: دیشی است که برای ارائه اینترنت بر روی زمین نصب می شود.
  • ماهواره: ماهواره ای است که به مدار کره زمین ارسال می شود .
  • دیش یا آنتن: دستگاه کوچکی است که در منازل و ساختمان قرار می گیرد و وظیفه آن برقراری اتصال اینترنت استارلینک می باشد.

در نتیجه می توان گفت ISP سیگنال های اینترنت را به ماهواره در فضا انتقال می دهد و ماهواره ها سیگنال را برای دیش های ساختمانی می فرستد تا کاربر بتواند از آن ها استفاده نمایند.

استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای به ایران خواهد آمد؟

برای بسیاری از کاربران ایرانی سوال است که آیا استارلینک به ایران می آید ؟ در جواب این سوال باید گفت هدف استارلینک اینترنت جهانی است ، به گونه ای که بتوانند تمام نقاط جغرافی به ویژه مناطق روستایی که دور از اینترنت پرسرعت هستند را پوشش دهد.

اینترنت ماهواره ای محدود به  کشور مشخصی نمی باشد پس در نتیجه تمام افراد از هر کجای دنیا می توانند به آن دسترسی داشته باشند و فقط کافی است تجهیزات لازم برای آن را تهیه کنید .

 البته لازم به ذکر است که کمپانی spacex برای ارائه خدمات خود قوانین و مقرراتی را در نظر گرفته است که یکی از آنها اجازه رسمی دولت هاست در صورتی که کشوری اجازه رسمی نداشته باشد این کمپانی از ارائه خدمات به کاربران و متقاضیان آن کشور خودداری می کند.

به دلیل تحریم نمودن ایران از طرف کشور آمریکا، در صورت موافقت دولت ایران برای دسترسی به اینترنت ماهواره ای باز هم کشور ایران به دلیل تحریم ها نتواند از استارلینک استفاده کند.

بعضی از کاربران تصور می کنند که می تواند با تهیه آنتن و ISP به راحتی به ماهواره استار لینک متصل شوند اما باید گفت فریب دادن استارلینک تقریبا غیر ممکن می باشد زیرا ماهواره های استارلینک به راحتی قادر به شناسایی موقعیت جغرافیایی مشترک خود هستند و در صورت آنتن های غیر مجاز از ارائه خدمات خودداری می کند.

اینترنت استارلینک چقدر سریع است؟

به گفته کمپانی spacex مقدار تاخیری که با اینترنت ماهواره ای خواهیم داشت 30تا 40 میلی ثانیه است و برای دریافت یک فایل 1 گیگابایتی تنها یک ثانیه زمان لازم است البته باید گفت که این اعداد هنوز در دست تست هستند و اثبات شده نمی باشد .البته سرعت آپلود با استفاده از استارلینک هنور مشخص نمی باشد .گزارش غیر رسمی دیگری نیز از سرعت استارلینک وجود دارد که گفته می شود سرعت تاخیر در آن بین 50 تا 150 مگابایت می باشد.اما باید گفت سرعت آن نسبت به سایر اینترنت های ماهواره ای بسیار بالاتر می باشد.