معرفی کلی CRM راه ارتباط با مشتری را آسان تر می کند. حفظ ارتباط موثر با مشتری برای انجام یک تجارت موفق، کار آسانی نیست. برای مدیریت بازاریابی، آنالیز داده ها، جلسات، مشتری مداری و تمام اتفاقاتی که به طور همزمان با هم رخ میدهند، به یک برنامه قدرتمندتر به جای چندین برنامه مستقل، نیاز دارید. CRM تمامی این موارد را با هم فراهم میکند.
واژه CRM مخفف عبارت CUSTOMER RELATIONSHIPS MANAGEMENT به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان است، که به عنوان ابزار تکنولوژیکی قوی به کمک شما آمده و درجمعآوری اطلاعات شما از مشتریان، افزایش سرعت عمل شما در پاسخگویی به آنها و در نهایت به جلب رضایت مشتریان خواهدانجامید و نتیجه نهایی آن، افزایش میزان فروش است.
همچنین بخوانید از کیوسک لمسی چیست و چه کاربردها، مزایا و ویژگی هایی دارد؟
راه حل های ارائه شده در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری، برای ساده کردن عملکردهای تجاری و افزایش سود حاصل از فروش، بازاریابی و خدمات است.
تصور کنید که در اطلاعات تماس با مشتری، اشتباهی رخ داده است، همین کافی است تا به دلیل تاخیر در ارائه خدمات به مشتری، مشتری به سمت رقیبان قدرتمند تان هدایت شود. بدون یک برنامه متمرکز برای ثبت رخدادها و پیگیری تعاملات با مشتری، تجارت شما از دیگر رقبا عقب می افتد و دسترسی به آن مشکل میشود.
ورود مدیریت ارتباط با مشتری به عرصه کسب و کار از سال ۱۹۹۰ آغاز شد. پس از این برای شرکتها علاوه بر جذب مشتری، وفاداری مشتری نیز اهمیت ویژهای پیدا کرد.
وجود تعداد انبوه مشتریان و اطلاعات مربوط به آنها، نیاز به سیستم جامع برای مدیریت این اطلاعات را تشدید کرد و زمینهای جهت ظهور سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به وجودآورد.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تنها استفاده از فناوری نیست، بلکه یک استراتژی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازها و رفتارهای مشتریان به منظور ایجاد روابط قویتر با آنها است. به همین ترتیب، بیشتر از اینکه یک راهحل فنی برای ارتباط موثر و کارآمد با مشتریان باشد یک فلسفه تجارت است. با این وجود یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری موفق، متکی به استفاده از فناوری است.
با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری میتوان روابط بین مشتری و شرکت را سازماندهی کرد که در نتیجه این امر باعث روابط پایدار با مشتری، تبدیل آنها به مشتریان وفادار و رشد فروش میشود.
یک سازمان، باید به دنبال راه هایی برای ارتقای خدمات مشتری و نظارت کردن بر رویکردها باشد. CRM به ادغام اطلاعات کسب و کار مربوطه از بخش های مختلف به یک پایگاه داده، برای دسترسی به فعالیت های خود در ارتباط با مشتری کمک میکند.
منظور از نقشه سفر مشتری مسیری است که مشتری برای ثبت خرید خود طی میکند. هر مشتری نیازها و مسیر خرید خاص خود را دارد. با استفاده از CRM میتوان اطلاعات مربوط به تاریخچه خرید (از زمان تماس اولیه مشتری، ثبت درخواست خرید و مراحل خرید و پس از خرید) و شبکههای برقراری ارتباط مشتری را جمعآوری کرد. با استفاده از این اطلاعات میتوان نقاط تعامل با مشتری را شناسایی کرد و این ارتباط را گسترش داد تا بتوان او را به مشتری وفادار تبدیل کرد.
هر مشتری مسیر خرید یا مصرفی دارد که از طریق آن میتوان نقطه تعامل مناسب برای درگیر کردن وی و وفاداری بیشتر را پیدا کنیم. با استفاده از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری میتوان شبکههای ارتباطی مورد استفاده مشتری و سابقه خرید را جمعآوری کرد تا پیشنهادات مناسب برای هر مشتری ارائه شود.
اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار CRM میتواند سطوح گوناگون تعامل با مشتریان را بیابد، و این نشان میدهد که کدام حسابها بیشترین درآمد را دارند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا برنامه های وفاداری را برای مشتریانی که ارزشمند هستند، ایجاد کنید. شما میتوانید از طریق نرم افزار CRM، لیستی از سودآورترین مشتریان خود را ایجاد کنید. پس از آن، می توانید شروع به پیگیری کنید و آنها را از پاداش و برنامههای تشویقی مطلع کنید، بدین ترتیب آنها همچنان مشتریان سودآور شما خواهند ماند.
نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری با توجه به ویژگیهای مختلف به سه سیستم اصلی تقسیم میشود: سی آر ام عملیاتی، سی آر ام تحلیلی، سی آر ام مشارکتی .
سی آر ام (CRM) عملیاتی بر روی خودکارسازی (اتوماسیون) فرآیندهای فروش، بازاریابی و پشتیبانی متمرکز است. وظایف تعریف شده در این فرایندها به اپراتورهای تیم مربوطه محول میشود و اطلاعات لازم برای انجام وظایف در اختیارشان قرار میگیرد و فعالیتهای آنها در ارتباط با مشتریان برای استفاده در آینده، ثبت میشود. هدف اصلی از اتوماسیون فروش این است که مجموعهای از استانداردهای درون سازمانی برای به دستآوردن مشتریهای جدید و ارتباط با مشتریان قبلی، تعریف شوند. هدف اصلی اتوماسیون بازاریابی یافتن بهترین راه برای ارائه محصولات و نزدیک شدن به مشتریان بالقوه است. این اقدام کسب و کار را قادر میسازد تا کانالهای مؤثر (مانند ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات در رسانههای اجتماعی) را برای مشتریان بالقوه انتخاب کند. اتوماسیون پشتیبانی، مشتریان را با ارائه بهترین کیفیت پشتیبانی و ایجاد روابط پایدار حفظ میکند.
در این نوع مدیریت ارتباط با مشتری، دادههای گردآوری شده در سی آر ام (CRM) عملیاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. و نتایج آن برای مدیریت عملکرد تجاری استفاده میشود. این عملیات اطلاعات را برای شما قابل فهم میسازد و موجب بهبود کارآیی در تجارت شما میشود.
سی آر ام مشارکتی، که گاهی اوقات به عنوان سی آر ام استراتژیک نامیده میشود، ارتباط بین تمام بخشهای سازمان یا شرکت را برقرار میکند. این ارتباط هم ارتباط بین مشتری با شرکت و هم ارتباط بین بخشهای مختلف شرکت را در برمیگیرد.
در این نوع از CRM میتوان مشارکت، همکاری و یکپارچگی بین بخشهای مختلف سازمان ایجاد کرد و سازمان را قادر به برخورد مناسب با درخواست مشتری و ارتباط مناسب بین مشتری و سازمان کند. این امر یکی از اهداف مهم نرم افزار CRM یعنی “برقراری ارتباط بهینه با مشتری” را میسر میکند.
سی آر ام (CRM) مشارکتی کمک میکند همه گروهها یکپارچه شوند تا تنها یک هدف دنبال شود؛ به این منظور باید از تمام اطلاعات برای بهبود کیفیت پشتیبانی مشتری برای بهدست آوردن وفاداری و به دست آوردن مشتریان جدید برای افزایش فروش استفاده کرد.
انواع مشتریان در تجارت و بازاریابی از نظر CRM عبارتند از:
برای رسیدن به اهداف مدیریت ارتباط با مشتری نرمافزاری با این نام ایجاد شد. معرفی کلی CRM یک بستر نرمافزاری است که مسائل حساس مربوط به توسعه و نگهداری روابط با مشتری را ذخیره میکند. بدون CRM عملکرد در تجارت بسیار متفاوت خواهدبود.سیستمها و اپلیکیشنهای CRM، سازماندهی تجارت و پیگیری اطلاعات مشتری را آسان میکند.
افزایش درآمد حاصل از فروش: وقتی سازمانها زمان کمتری را صرف جمعآوری اطلاعات مشتریان کنند میتوانند وقت بیشتری را به خود مشتریان اختصاص دهند که این در بالا بردن درآمد آنها مؤثر است.
افزایش سود: در نتیجه شناخت مشتریان، ارائه ارزش و تخفیف قیمت به آنها.
افزایش میزان رضایت مشتریان: به علت اینکه مشتریان محصولات و خدمات سازمان را در راستای نیازهای خود میبینند .
کاهش هزینههای بازاریابی: زمانی که سازمان دارای اطلاعات جامع از مشتریان هدف خود باشد از منابع خود بهتر استفاده میکند و هیچ تلاشی از آنها باعث اتلاف زمان نمیشود.
اولین گام در پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، شناخت مشتری با استفاده از کمپینهای مختلف بازاریابی و دسته بندی آنها با توجه به نیازهایشان است.
با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از مشتری سازمان میتواند مشتریهای خود را به خوبی بشناسد تا بتواند سهم مطلوبی از بازار را به خود اختصاص دهد.
بعد از شناسایی و بخشبندی مشتریها باید به سراغ جذب مشتری رفت. سازمانی که نتواند مشتری برای محصولاتش جذب کند، نمیتواند دوام بیاورد. پس باید با استفاده از روشهای مختلف فروش و ترویج محصول، اقدام به جذب مشتری کرد.
پس از جذب مشتری قسمت مهم ارتباط با مشتری این است که بتوانیم این مشتری را به عنوان یک مشتری وفادار در سازمان حفظ کنیم.
در مسیر اجرای معرفی کلی CRM سازمانها باید تلاش کنند مشتریان خود را توسعه بدهند. با افزایش تعداد مشتری و یا با افزایش خرید یک مشتری میتوان مشتریان خود را توسعه داد.