بدون دسته بندی

اطلاعاتی درباره مانیتور های LCD

اطلاعاتی درباره مانیتور های LCD

فیسبوک توییتر لینکداین پینتریست Reddit اشتراک با ایمیل

آشنایی با مانیتور های LCD

تاريخچه مانيتور

ابتدا مانیتور ها برای نمایش متن طراحی شده بودن و کاربران تنها می توانستن متن های خود را در سیستم مشاهده نمایند ولی در سال 1981 کمپانی IBM دست به تولید مانیتور های زد که می توانستن تصاویر را نیز به کاربران نمایش دهد .

ابتدا آنها می توانستن فقط 4 رنگ اصلی را به کاربران نمایش دهند و رزولوشن آن ها 320 در 200 پیکسل عمودی بود و کمپانی ها تمام تلاش و تکنولوژی خود را به کار می گرفتن که بتوانند کیفیت مانیتور خود را بالا ببرند تا کاربران خود را راضی نگه دارند .

کیفیتی را که امروزه از خرید مانیتور های LCD خود دریافت می نماییم مدیون این شرکت ها هستیم که تمام توان خود را برای ساخت یک مانیتور با کیفیت به کار گرفته بودن.

تا قبل از سال 1988 نمایشگرهای به نام CRT وجود داشت که می توانستن تنها 256 رنگ را با رزولوشن 350*40 به کاربران خود نمایش دهند .

کمپانی IBM در سال 1990 مانیتور های طراحی نمود که دارای سیستم XGA بودن که می توانستند تصاویر را با کیفیت 600 در 800 که 8.16 میلیون رنگ و 768*1024 با نمایش 65536 رنگ به نمایش بگذارد .

نوع دیگر مانیتور ها به صورت CRT است که دارای یک لامپ تصویر محدب می باشد به کمک یک آداپتور WXGA اطلاعات دیجیتال ارسال شده را از یک برنامه را در حافظه ویدئویی ذخیره می کند .

توسط یک کابل VGA این اطلاعات ذخیره شده را به سیگنال های آنالوگی تبدیل می نماید و این اطلاعات به تفنگ الکترونی منتقل شده و به الکترون های آبی،قرمز، سبز جداسازی می شود.

این الکترون ها دارای بار منفی هستند که از تفنگ الکترونی جدا می شود و بر اثر تهی بودن لامپ این الکرتون ها به سمت صفحه نمایشگر که دارای بار مثبت است حرکت می کنند ، داخل صفحه نمایشگر پوشش فسفری موجود دارد که در صورت برخورد الکترون ها با آن ها باعث نورانی شدن بر خورد پیکسل با آن می شود .

به خاموش و روشن شدن یک پیکسل FADE می گویند که این برخورد در زمان یک ششم ثانیه اتفاق می افتد که فرکانس آن برابر با 575 یا 85 هرتز صورت می گیرد .

این فرکانس باعث می شود از لرزش تصویر جلوگیری شود.

این جریان های الکترونی در مانیتور دائما در حال حرکت هستند ولی تفنگ آن به صورت ثابت قرار دارد .

در صورتی که فاصله تفنگ الکترونی با پیکسل مساوی باشد کنترل نمودن نمایشگر راحت تر می باشد .

از معایب آن ها می توان به لرزش تصویر در لبه های آن اشاره نمود زیرا به دلیل جریان الکترونی که در صفحه نمایشگر وجود دارد دیگر دستگاه های امواج الکترومغناطیسی تولید می نمایند بر روند کاری آن تاثیر می گذارند .

البته سازندگان با افزایش فرکانس نمایش تصاویر سعی می کنند تا این لرزش را از چشم انسان دور نگاه دارند که این کار باعث ایجاد هاله ای در گوشه های تصویر می شود.

در صورتی که این فرکانس افزایش پیدا کند باعث افزایش پرتو الکترون می شود که باعث می شود این پرتوهای الکترون مضر افزایش پیدا کند ولی برای کنترل این پرتو ها باید شدت الکترون ها را کنترل نمایند که این موضوع باعث می شود رزولوشن  تصویر کاهش پیدا کند .

میزان انرژی که یک مانیتور CRT نیاز دارد برابر با 110 وات است که برای یک سیستم CRT برابر با 70 درصد از انرژی کلی سیستم می باشد.

بعد از تمام مشکلاتی که این مانیتور ها برای کاربران ایجاد نمودن کمپانی های سازنده دست به تولید مانیتور های FLAT زده اند که این مانیتور ها دارای 2 صفحه تخت تشکیل شده است ، تصاویری که این نمایشگر به نمایش می گذارد به دلیل شکست نور و تصاویر مقعری چشم کاربر را تا حدودی اذیت می کند .

این تکنولوژی ابتدا توسط کمپانی ZENITH در سال 1985 به کار گرفته شد که ناموفق عمل کرد.

بعد از 4 سال این تکنولوژی در سال 1989 به کمپانی سامسونگ پیشنهاد شد ولی این کمپانی به دلیل ناموفق بودن این تکنولوژی از این پیشنهاد سر باز زد ولی هم زمان با این کمپانی این تکنولوژی به کمپانی LG نیز ارائه شد ولی کمپانی LG بر روی آن مقدار تغییراتی انجام داد.

کمپانی LG در مدل پیشنهادی خود از پوششی به نام W-ARAS بر روی لامپ تصویر کشیده است تا از انعکاس نور های اضافی جلوگیری نماید .

در این دوره دیگر کمپانی ها دست به تولید دیگر تکنولوژی ها زدند مانند MATSUSHITA  که دست به تولید تکنولوژی  PANA FLAT  زد ولی این تکنولوژی به سرعت متوقف شد ولی کمپانی SAMSUNG با تولید تکنولوژی DYNA FLAT باعث شد که مانیتور های طراحی شود که صفحه بیرونی تخت و داخلی مقعدی را داشته باشند که باعث شد به دلیل تمرکز بر روی نقاط رنگی به یک دیگر این صفحه نمایشگر دارای کیفیت بالاتری داشته باشند .

 تاریخچه مانیتور از گذشته تا امروز

مهم ترین خروجی کامپیوتر مانیتور آن است زیرا باعث می شود کاربر بتواند با آن تمام داده های که به سیستم خود منتقل نموده است را مشاهده نماید 

شاید در ظاهر تمام مانیتور ها با یک دیگر مشابه باشد ولی از نظر نرم افزاری و ویژگی با یکدیگر متفاوت هستند.

مانیتور از سال 1970 به بازار ارائه شده است که در این چند سال بسیار تغییر کرده است .

 نحوه ساخت مانیتور های LCD

برای ساخت مانیتور های LCD از کریستال مایع استفاده می شود .

کریستال مایع ابتدا در سال 1988 توسط یک گیاه شناس به نام Friedrich Reinitzer کشف شد ابتدا آن با ذوب نمودن یک ماده کریستالی به نام cholesteryl benzoate کشف نمود که این ماده پس از ذوب شدن ابتدا تبدیل ماده کدر شد و زمانی که دمای آن را افزایش داد تبدیل به ماده واضحی شد و در آخر به رنگ آبی و سپس به مایع شفافی در آمد.

بعد از 80 سال کمپانی RCA نخستین LCD خود را تولید نمود که باعث تحول عظیمی در صنعت مانیتور شد .

امروزه مبتکران برای آن از تکنولوژی های پیچیده استفاده نموده اند که باعث می شود کیفیت آن افزایش پیدا کند .

همچنین بخوانید از افزایش فروش کروم بوک از کامپیوتر های مک 

اجزای تشکیل دهنده LCD

به این گونه است که ابتدا یک صفحه الکترودی سطح آن را کامل پوشانده ، یک لایه کریستال مایع بالای آن و سپس یک شیشه دیگر همراه با الکترودی به شکل مستطیل در کف آن و بالا آن قرار دارد و یک لایه دیگر از لایه پلاریزه با زاویه عمود به اولین لایه پلاریزه قرار دارد 

این تکنولوژی باعث شده است که دیگر نیازی نباشد برای ارتعاش تصویر فرکانس تصویر را بالا ببرید زیرا کیفیت تصاویر آن بالا است .

تفاوت آن با CRT در پخش تصاویر رنگی است زیرا در نمایشگر ها CRT تصاویر رنگی برای لحظه ای مواضح به نظر نمی رسند ولی در مانیتور های LCD واضح تر هستند .

از دیگر تفاوت های آن ها می توان به توان مصرفی اشاره نمود که در مانیتور های CRT برابر با 110 وات است ولی در مانیتور های LCD برابر با 30 تا 40 وات می باشد که باعث می شود برق زیادی را برای طولانی مدت استفاده نکند.

تصاویر در یک مانیتور 10 اینچی CRT برابر با 5.7 اینچ است ولی در مانیتور های LCD زمانی که بیان می شود یک مانیتور برابر با 18 اینچ می باشد تصاویر دقیقا به اندازه ای که بیان شده است به نمایش گذاشته می شود .

سازندگان مانيتورهاي CRT به منظور رعايت استاندارد TCO تمامي تلاش خود را به كار گرفتند تا امواج الكترومغناطيسي با طول موج كوتاه كه از سطح اين مانيتورها ساطع مي‌شود را كنترل كنند.

چرا كه اين امواج براي سلامتي انسان بسيار خطرناك هستند اما در مانيتورهاي LCD به دليل عدم استفاده از لامپ تصوير و سيستم تفنگ الكتروني و ولتاژ بالا عملا هيچ‌گونه امواج الكترو مغناطيسي توليد نمي‌شوند و در نهايت هيچ‌گونه خطري براي سلامتي كاربر ايجاد نمي‌كنند.

اما ساخت LCD ها مشکلاتی را نیز در بر داشت زیرا به دلیل بالا بودن تعداد پیکسل های سطری و ستونی نیاز به فرمان های زیادی برای روشن شدن مانیتور وجود داشت.

 کمپانی ها برای حل مشکلاتی مانند حالت بریده تصویر تیره شدن صفحه نمایشگر از چیپست های استفاده نمودن و نام نسل جدید LCD ها را TST نامگذاری نمودن .

 این نمایشگر ها دارای کیفیت است که می توانید علاوه بر زاویه 30 تا 60 درجه به راحتی از زاویه 18 درجه نیز تمام تصاویر را بر روی مانیتور به صورت شفاف مشاهده نمایید .

امیدواریم توانسته باشیم به برای شما پیشرفت تکنولوژی  مانیتور ها را از گذشته تا حال به زبان ساده بیان کرده باشیم .

و درصورتی که قصد خرید کالای دیجیتال را دارید می توانید به سایت مهام پرینت مراجعه کنید.